Kuka za auto – ugradnja, atest i registracija u skladu sa novim propisima

SuperRegistracija Komentara: 4

Povod za ovaj tekst su nedavno usvojene izmene Pravilnika o ispitivanju, a koje svima koji su zainteresovani za naknadnu ugradnju kuke znatno pojednostavljuju i pojeftinjuju sam postupak.

Svi se sećamo starih fiksnih kuka za vuču, čija je vučna glava virila van gabarita samog vozila i kad ne vuku prikolicu. Ove kuke odlaze u istoriju uvođenjem novih odluka koje propisuju ugradnju montažno-demontažnih, tzv. euro kuka, koje se opet dele na više pod-grupa. Glavna razlika je u mogućnosti brze i lake montaže i demontaže ili uvlačenja vučne glave, po potrebi, a procedura, atesti i pregledi su znatno drugačiji za stare i nove kuke, za one fabričke, ugrađene u inostranstvu ili u Srbiji. Cena kuka varira od kvaliteta i potreba, načina rukovanja - da li se montira i skida šrafovima ili nekom lakšom tehnologijom. U nastavku ćemo dati pregled propisa i praksi vezanih za posedovanje uređaja za spajanje vučnog i priključnog vozila u skladu sa najnovijim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja i Pravilnika o ispitivanju vozila.


Fabrička ugradnja, ugradnja kuke u inostranstvu i u Srbiji

Ukoliko je kuka ugrađena fabrički, nije potrebno dostavljati dokaze o ispitivanju. Fabrička ugradnja se dokazuje potvrdom o saobraznosti - CoC dokumentom (en. Certificate of Conformity) ili naknadno izdatom potvrdom (predstavnika) proizvođača.

Kuka mora imati homologacionu oznaku koja se može nalaziti na pločici ili nalepnici. Uređaji ugrađeni pre 31. decembra 1989. godine su izuzeti od ovih pravila, ne moraju biti homologovani niti njihova ugradnja ispitana.

Ukoliko je uređaj za spajanje vučnog i priključnog vozila naknadno ugrađen u inostranstvu, to se dokazuje uverenjem o ispitivanju vozila koje se uvozi kao upotrebljavano ili overenom kopijom inostrane saobraćajne dozvole ukoliko je taj podatak napisan u njoj - tada nije potrebno dostavljati dokaz o sprovedenom ispitivanju.

Procedura naknadne ugradnje kuke u Srbiji je, do nedavno, podrazumevala saglasnost (predstavnika) proizvođača, kupovinu kuke, ugradnju kuke, atest i tehnički pregled da bi se na kraju dobilo uverenje o ispitivanju. Svaki korak je podrazumevao i dodatne troškove i papirologiju.

Dobra vest je da, od oktobra 2023. godine, zvanično nije neophodno podvrgavati vozilo tehhničkom pregledu odmah nakon ugradnje kuke. Takođe, više nije potrebno pribavljanje potvrde (predstavnika) proizvođača da bi se mogla izvršiti prepravka vozila – konkretno ugradnja kuke, odraditi atest i pribaviti uverenje o ispitivanju.

Vozila se kukom na redovnom tehničkom pregledu

Šta se uopšte gleda na tehničkom pregledu vozila kada je kuka prošla ispitivanje i dobili ste uverenje o tome? Mnogi su odavno revoltirani komplikovanom procedurom vezanom za kuke i pitaju se zašto se i šta se to proverava na tehničkom pregledu? Ovakva pitanja smo čuli i u televizijskim emisijama, a ona obično ostaju bez odgovora jer nije pozvan predstavnik druge strane koji bi ponudio adekvatan odgovor. Sada, kada je procedura znatno jednostavnija i povoljnija, opet ostaje obaveza kontrole kuke na redovnom godišnjem tehničkom pregledu pa ćemo navesti u čemu se ona sastoji. Moramo razumeti da kontrolori na tehničkom pregledu ne izmišljaju svoja pravila, iako to ponekad možda tako izgleda. Ako je nešto i moglo ranije da prođe tehnički pregled, a sada više ne može, to ne određuju tehnički pregledi i kontrolori nego zakonodavci. Za razliku od majstora koji kuku ugrađuje i radnika koji su ovlašćeni za poslove ispitivanja, – kontrolori na tehničkim pregledima imaju svoje procedure u kontroli uređaja za spajanje vučnog i priključnog vozila koje neizostavno moraju ispoštovati svake godine da bi uopšte zadržali dozvolu za obavljanje svoje delatnosti, i kako biste Vi dobili registracioni list (da je vozilo tehnički ispravno) i produžili registraciju Vašem vozilu.

U toku tehničkog pregleda se proveravaju električni priključci uređajima za njihovu kontrolu; proverava se zazor i slobodni prostor oko loptaste spojnice (kuke) pomoću šablona; proverava se da li je dobra pričvršćenost povlačenjem kuke u različitim smerovima; da li uređaj ometa (zaklanja) vidljivost registarske tablice kad ne vuče priključno vozilo; da li je sam uređaj možda oštećen (napukao, ima rupe ili dubinsku koroziju); proverava se, dalje, noseća struktura karoserije (odnosno šasije) na koju je uređaj postavljen i pričvršćen - u ovom slučaju se neispravnostima smatraju rupe, dubinska korozija, pukotine, nedovoljna pričvršenost (npr. da li je otpao neki šraf); proverava se i da li osovinica vučne spojnice ima osigurač koji onemogućava razdvajanje vučnog i priključnog vozila.

Ukoliko vozilo dođe na tehnički pregled sa demontiranom kukom, ali sa nosačima za kuku, smatra se da uređaj postoji na vozilu bez obzira što se trenutno na vozilu ne nalazi spojnica.

U Službenom glasniku Republike Srbije objavljen je Pravilnik o dopuni Pravilnika o ispitivanju vozila.
Član 12.stav 3 se odnosi na pojednostavljene procedure u kojima se ne potvrđuje tehnička ispravnost vozila prilikom ispitivanja u sledećim slučajevima:

  • Ugradnja uređaja za spajanje vučnog i priključnog uređaja
  • Ugradnja zaštitne kabine ili rama na traktoru
  • Ispitivanje vozila za koja nisu poznati ili su pogrešno upisani tehnički podaci u saobraćajnoj dozvoli
  • Ispitivanje naknadno presvučenih stakala vozila unutrašnjom plastičnom prevlakom.

  • Atest za kuku - cena

    Različite su potrebe u vezi sa vučom i ugradnjom kuke, neke ona interesuje zbog povremene vuče raznih vrsta radnih prikolica, neke samo zbog prevoza bicikala – montaže kratkog nosača na kuku koji može da nosi nekoliko biciklala; nekome je potrebna da vuče čamac, kamp prikolicu, prikolicu za konja itd… Svi bi prilikom informisanja o ceni nabavke i ugradnje kuke trebali računati i na dodatni trošak za atest – ispitivanje.

    Za ispitivanje naknadno ugrađene kuke pripremite oko 8500 dinara. Ako vozilo podvrgavate ispitivanju zbog više izmena/ugradnji istovremeno, onda će vam dodatni atest biti povoljniji a ne po punoj ceni (npr. oko 4500 din. bi koštalo dodatno ispitivanje za zatamnjena stakla presvučena folijama).

    Procedura je, dakle, olakšana i pojeftinjena jer je iz nje izbačena potvrda (predstavnika) proizvođača, koja je najčešće koštala od 30-100 evra. Trošak za tehnički pregled u toku ugradnje/atestiranja takođe više nemate, a on je ranije iznosio između 3000-6000 dinara, koliko je trenutno minimalna i maksimalna cena tehničkog pregleda. Vlasnik vozila (ili lice koje on ovlasti) podnosi zahtev za ispitivanje vozila i uz zahtev prilaže više papira koje dobija od prodavca i majstora koji je kuku ugradio. Neki ponuđači nude i usluge atestiranja u svom objektu, dok se drugi odlučuju da sa atestom nemaju nikakve veze. Ukoliko ste ranije odustajali od ugradnje kuke zbog visokih cena i komplikovane procedure, možda je vreme da ponovo razmislite uzimajući u obzir nove okolnosti i procedure.