Zabrana otuđenja vozila predstavlja pravnu meru kojom se vlasniku vozila privremeno onemogućava da vozilo proda ili pokloni, tj. da dalje prenosi vlasništvo na drugo lice. Zabrana se evidentira u Jedinstvenom registru vozila koji vodi MUP, a postoje i druge evidencije i zabrane koje kupca mogu onemogućiti da raspolaže vozilom kojeg je kupio ili planira da kupi, pa ćemo i o takvim slučajevima reći nešto u nastavku.
Koji su najčešći razlozi zabrane otuđenja?
Provera porekla vozila preko Interpola
Prilikom prve registracije polovnog vozila koje je uveženo iz inostranstva, vlasnici/opunomoćeni potpisuju izjavu da su upoznati da će se vršiti provera preko Interpola. Tom prilikom se vlasnik (ili njegov punomoćnik) upozorava pismenim putem da ne otuđuje vozilo do okončanja provere, jer će u protivnom postojati osnovana sumnja da je počinio krivično delo prikrivanja u smislu člana 221. Krivičnog zakonika Repulike Srbije. Tokom trajanja provere, vozilo se stavlja pod zabranu otuđenja tokom 60 dana kako bi se sprečio njegov dalji promet dok se ne utvrdi da nije predmet krivičnog dela. Ukoliko ste na ovaj slučaj naišli, važno je da znate da ovakvo vozilo (kao kupac) ne možete prevesti na svoje ime. Zabrana otuđenja nije vidljiva na spoljašnjosti saobraćajne dozvole, ali nakon očitavanja čipa ovaj podatak se nalazi pri vrhu očitane saobraćajne dozvole, odmah ispod datuma važenja tablica i pored organa koji je saobraćajnu dozvolu izdao.

Zabrana po nalogu suda ili tužilaštva
U slučajevima kada je vozilo predmet sudskog postupka (npr. u okviru imovinskog spora, nasledstva ili krivičnog postupka), sud može izreći zabranu otuđenja kao meru obezbeđenja.
Zabrana zbog nerešenih poreskih obaveza
Ako vlasnik vozila ima dugovanja prema državi, Poreska uprava može zatražiti zabranu otuđenja dok se obaveze ne izmire.
Privremena zabrana kod kupovine novog vozila više ne postoji
MUP je automatski uvodio zabranu otuđenja i za nova vozila kupljena od ovlašćenih distributera u Republici Srbiji i to u trajanju od 60 dana, isto kao da su u pitanju upotrebljavana, polovna vozila iz uvoza. Ova praksa je ukinuta jer je ocenjeno da nema pravni osnov. Uprava kriminalističke policije je obavestila Upravu za upravne poslove da, sa aspekta nadležnosti ove uprave, ne postoje smetnje da se za nova motorna i priključna vozila koja su kupljenja od distributera u Srbiji, upisuje zabrana otuđenja. Vlasnici novih vozila, dakle, ne potpisuju tzv.
interpolovu izjavu (obrazac INT 1) prilikom prve registracije.
Pretraga založenih vozila - posledice (pokušaja) otuđenja uprkos zabrani po kupca i prodavca
Pokušaj prodaje vozila koje je pod zabranom otuđenja može dovesti do poništenja ugovora, kaznenih sankcija, pa čak i krivične odgovornosti ako se utvrdi namera da se izbegne zakonska procedura. Sa druge strane, kupac može, narodski rečeno, ostati i bez para i bez auta te stvoriti sebi bespotrebne probleme u kojima mu ostaje samo da tuži prodavca, što svakako nije poželjan scenario jer znamo da sudski spor može da potraje, a i kakvi mogu biti izgledi naplate potraživanja od prodavca kome se već pleni imovina i ima zabrane otuđenja? Zato je važno da iskoristite alate za proveru koji su vam na raspolaganju.
Agencija za privredne registre omogućila je građanima koji kupuju automobil da u registru sudskih zabrana provere da li je vlasnik založio vozilo. U praksi se pokazalo da i pored toga što je, recimo, neki automobil založen i podatak o tome postoji u registru, događa se da kupac to ne proverava ili čak proverava ali ne pronađe tu informaciju i kupi vozilo, potpuno siguran da ono nema teret. Nesrećni kupac, po pravilu, za zalogu sazna tek kada banka pokrene postupak oduzimanja vozila jer je prodavac prestao da izmiruje svoje obaveze.
Pretrage po atributima založenih predmeta (šasiji, registarskim oznakama itd.) i po vlasniku predmeta možete pronaći ovde . Takođe, na raspolaganju je i javno dostupna stranica pretrage sudskih zabrana po dužniku, pa tamo možete proveriti i vlasnika jer ponekad zabrana ne bude evidentirana za konkretan automobil, nego na celokupnu imovinu dužnika, pa se posledično odnosi i na automobil.
Kako se ukida zabrana otuđenja?
Vidimo da zabrana otuđenja nije direktno regulisana samo jednim zakonom, već proizilazi iz Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, Zakona o obligacionim odnosima, Zakona o izvršenju i obezbeđenju te Zakona o javnim beležnicima.
U zavisnosti od razloga zabrane, ukidanje se vrši:
Automatski po završetku roka za proveru od strane Interpola (nakon 60 dana).
Po pravosnažnosti sudske odluke.
Po izmirenju poreskih obaveza.
Na zahtev vlasnika, uz odgovarajuću dokumentaciju.
Povezani članci: